Leren is fijn op Valckesteyn

IPC met groep 5 en 6 Noord

26-06-2019
We zijn inmiddels bijna aan het eind aan het schooljaar gekomen. Dat betekent ook dat we nu met ons laatste thema van IPC bezig zijn. Een IPC-thema is een overkoepelend thema waarin alle zaak- en creatieve vakken aan bod komen. De vakken staan bij IPC niet op zichzelf, maar zijn met elkaar verbonden.
Momenteel zijn we bezig met het thema Jong en oud.
In dit thema onderzoeken de kinderen wat een baby of peuter allemaal nodig heeft en wat er gebeurt als je ouder wordt. Ze onderzoeken de verschillen van kinderen die in deze tijd leven en mensen die meer dan 100 jaar geleden jong waren. Hoe zag het leven van een kind eruit in het jaar 1850 en wat is er veranderd sinds 'Het Kinderwetje van Van Houten'?
 
Het afgelopen jaar hebben we met nog vier andere thema's gewerkt.

- Luchthavens, waar de kinderen een eigen luchthaven moesten ontwerpen en hierbij moesten denken aan het personeel, horecagelegenheden, toiletten, de douane, incheckbalies, terminals en de gates. Er is zelf een echte piloot en steward van de KLM langs geweest op school om te vertellen hoe zijn werkdag eruitziet. De kinderen konden daarna al hun vragen nog stellen.
 
- Chocolade, waarbij de kinderen onder andere hebben onderzocht hoe chocolade wordt gemaakt en hoe het zit met de fairtrade handel. Welke verschillende organisaties zijn er die eerlijke handel bevorderen en die hun best doen om cacaotelers een eerlijk loon voor al hun harde werk bezorgen?
Ze hebben daarnaast ook eigen chocolade gemaakt er hier een recept van gemaakt.




 
- Zij maakten het verschil, waarbij de kinderen onderzocht hebben welke belangrijke personen op het gebied van kunst, politiek, muziek, geschiedenis en wetenschap er in de wereld zijn. Dat wil zeggen: personen die de wereld en ons leven echt hebben veranderd. Denk aan: Rembrandt van Rijn, Vincent van Gogh, Nelson Mandela, Martin Luther King, Aletta Jacobs, The Beatles, Beethoven, Napoleon, Albert Einstein en Eise Eisinga.

- De actieve planeet, waarbij de kinderen onderzocht hebben hoe aardbevingen ontstaan en waarom het komt dat er vooral rond de grenzen van de aardplaten veel aardbevingen voorkomen.  Daarnaast hebben ze ook verschillende vulkanen over de hele wereld onderzocht en hebben ze zelfs een eigen vulkaan nagebootst